„Получих ниска оценка на матурата – какво следва?“

В българската образователна система често се наблюдава прекомерно съсредоточаване върху оценките, които се възприемат като основна мярка на успеха. Учениците, а нерядко и техните родители, възприемат резултатите от изпитите като крайна цел вместо като средство за отразяване на напредъка в усвояването на знания. Това създава среда, в която числената стойност в дневника се поставя над действителното разбиране, практическото приложение и критичното мислене. В дългосрочен план обаче именно трайно усвоените умения и познания са тези, които оказват съществено влияние върху личностното и професионалното развитие.

Ниска оценка = провал?

„Ако получа ниска оценка на матурата, това означава ли, че съм се провалил/а в живота?“

Не, разбира се. Ниската оценка е моментен резултат – не е дефиниция на вашата стойност, интелектуалния ви потенциал или бъдещето ви. Всеки може да се справи по-слабо в даден момент поради различни причини – стрес, здравословни проблеми, притеснение или дори неблагоприятни обстоятелства в самия ден на изпита. Истинският провал настъпва не когато резултатът е нисък, а когато човек се откаже от себе си, подценявайки способността си да продължи напред. Всеки резултат може да бъде подобрен, а всяко изпитание – преодоляно. Зрелостта и успехът не се измерват само с цифри, а с устойчивостта, с която се изправяме пред трудностите и търсим път за развитие.

Какво да направя веднага след като видя оценката?

Как да реагирам, ако съм шокиран/а или разочарован/а от резултата си?

На първо място – запазете спокойствие. Позволете си да преживеете и осмислите емоциите, които съпътстват такъв момент – независимо дали става дума за тъга, гняв, разочарование или объркване. Това е напълно естествена реакция поради несбъднати очаквания. Важно е обаче да не предприемате прибързани действия. Не отменяйте плановете си и не вземайте окончателни решения, преди да сте имали време да преразгледате ситуацията спокойно и трезво. Опитайте се да анализирате резултата обективно. Нашият съвет е да посетите съответното учебно заведение и да помолите за разглеждане на писмената си работа, за да установите допуснатите грешки. Един резултат не трябва да бъде възприеман като край, а като възможност да проверите уменията си за справяне с възникването на проблем, засягащ вашето благосъстояние.

Мога ли да продължа образованието си с такава оценка?

Ще мога ли изобщо да кандидатствам за специалността, която искам?

Да, възможността да продължите образованието си остава напълно реална дори ако резултатът от матурите не отговаря на предварителните ви очаквания. Възможно е да се наложи да промените подхода си, но това не означава отказ от целите, а адаптация към нови обстоятелства. Съществуват университети както в България, така и в чужбина, които предлагат качествени академични програми с по-гъвкави изисквания и прием, който не се базира единствено на оценките от държавните зрелостни изпити. В много случаи се предоставя възможност за кандидатстване чрез допълнителен изпит, мотивационно писмо или интервю. Освен това при желание и с добра подготовка винаги можете да се явите повторно на матурата* с цел да подобрите резултата си. Пътят към висшето образование не е само един, а способността да го откриете и използвате е израз на зрялост и целеустременост.

Какво да кажа на родителите и приятелите си?

Срам ме е, че другите ще разберат. Как да говоря за това?


Чувството на срам или неудобство в подобна ситуация е напълно разбираемо особено когато около матурите съществува силен обществен и семеен натиск. Важно е обаче да запомните, че не сте длъжни да коментирате резултатите си, преди да сте готови. Когато почувствате вътрешна увереност и спокойствие, може да споделите открито, като подчертаете, че една оценка не е пълно отражение на вашите знания, усилия или интелектуални способности. Вместо да се фокусирате върху числения резултат, насочете разговора към стъпките, които възнамерявате да предприемете оттук нататък. Това показва отговорност и желание за развитие. В подобни моменти често се разкрива кои хора около вас ви подкрепят безусловно и това е ценен личен урок. Истинските приятели и близки ще бъдат до вас не заради оценките, а заради човека, който сте.

Как да се мотивирам отново?

Как да си върна увереността и желанието да продължа напред?


Възстановяването на мотивацията след разочароващ резултат изисква време, но е напълно постижимо. Първата стъпка е да приемете оценката такава, каквато е – като част от процеса на учене и израстване – без да ѝ позволявате да определи самочувствието ви или вярата в собствените ви възможности. Поставете си нови цели, които отговарят на текущата ви реалност и интереси. Дори да се различават от първоначалните ви планове, те не са по-малко значими или достойни. Потърсете подкрепа в среда, която ви вдъхновява – общувайте с връстници, които също са преминали през трудности и са намерили сили да продължат напред. И най-важното – развивайте се и извън академичните рамки. Участието в доброволчески инициативи, допълнителни курсове, стажове или дори временна работа може да обогати опита ви, да разшири перспективите ви и да възвърне усещането за напредък. Всяка активна крачка, колкото и малка да изглежда, е стъпка към изграждането на по-силна и уверена версия на самите вас.

Ами ако това всъщност ми отвори нови врати?

Възможно ли е тази ситуация да ме насочи към по-добър път?

Да, напълно възможно е именно този неочакван обрат да се окаже началото на по-смислен и личностно удовлетворяващ път. Историята познава множество примери на хора, които именно след така наречен „неуспех“ са открили истинското си призвание или са поели в нова посока, водеща до по-добро бъдеще. Понякога животът ни подтиква да преразгледаме първоначалните си планове не за да се откажем от мечтите си, а за да открием нови възможности, за които дотогава не сме подозирали. Може би ще се насочите към различна специалност, професионална сфера или дори нова житейска цел, която по-добре отговаря на вашите умения, ценности и интереси. В подобни моменти промяната не е знак за загуба, а за развитие, за онзи вид растеж, който често започва именно с трудностите.

Заключение: Това е само началото!

Ниската оценка на матурата не бележи край, а представлява едно от многото житейски предизвикателства, през които всеки човек преминава в процеса на своето израстване. Истинската сила не се крие в това никога да не допускаме затруднения, а в способността ни да се изправим след тях, да извлечем поука и да продължим напред с още по-голяма целеустременост. Един резултат не определя вашия път – той е просто спирка по него. Важното е да запазите вярата в себе си, да бъдете активни и отговорни в решенията, които предстои да вземете. И не забравяйте – не сте сами. Подкрепа, възможности и нови хоризонти има винаги. Въпросът е да се осмелите да ги потърсите и да им дадете шанс.

 

* Съгласно чл. 104а от Наредба №11/01.09.2016 г. на МОН за оценяване на резултатите от обучението на учениците, зрелостници, както и лица, притежаващи диплома за средно образование, за целите на кандидатстването във висше училище по свое желание имат право да положат изпит по учебен предмет, по който вече са положили успешно държавен зрелостен изпит, върху учебното съдържание, предвидено за изучаване на същия вид подготовка.  Изпитът може да се положи еднократно в рамките на учебната година на завършване на XII клас или на следващата учебна година и се провежда по реда на ДЗИ. Резултатът от изпита се отразява в удостоверение за положен изпит по реда на държавните зрелостни изпити за целите на кандидатстването във висше училище, което се издава в съответствие с държавния образователен стандарт за информацията и документите, като не променя резултата от държавния зрелостен изпит в дипломата за средно образование.

Съгласно чл. 104в, ал. 1 от Наредба №11/01.09.2016 г. на МОН за оценяване на резултатите от обучението на учениците, до полагане на горепосочения изпит за сесия май-юни на учебната 2024/2025 г. се допускат зрелостници и лица, които:

  1. Са положили успешно държавен зрелостен изпит, но желаят отново да се явят на изпит по същия учебен предмет за целите на кандидатстване във висше училище.
  2. Не са положили изпит по чл. 104а, ал. 1 от горецитираната Наредба по този учебен предмет.
  3. Са заявили желание за полагане на изпита в сроковете по чл. 104а, ал.2.
  4. Са заплатили такса съгласно Тарифата за таксите, които се събират в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 195 на Министерския съвет от 2017 г.