Защо писането на интерпретативно съчинение или есе представлява предизвикателство за учениците?

Държавният зрелостен изпит по български език и литература се провежда в три части.

  1. Езикови норми (правописна норма, пунктуационна норма, граматична норма) и четене с разбиране → Време за работа: 60 минути
  2. Литература и лексикална норма → Време за работа: 60 минути
  3. Аргументативен текст → Време за работа: 120 минути

Общо време за работа: 4 часа

 

Последната 41. задача, която представлява и цялата трета част на изпита, е именно писането на интерпретативно съчинение или есе. Упражнението предполага изготвянето на текст, който включва анализ на литературна творба (ИС) или разсъждение по дадена тема (есе). Трябва да бъдат спазени следните изисквания: добра формулировка на твърденията, наличие на последователно подредени подходящи аргументи и логическа връзка между отделните параграфи, правилно изразяване и спазване на езиковите норми, наличие на плавно въведение в темата и заключителни думи, извод от написаното до момента.

Критериите можете да прочетете тук:

 

Защо тази задача най-много затруднява учениците?
  • Писането на аргументативен текст представлява трудност за учениците поради това, че те не отделят достатъчно време за упражнение преди изпита. Часовете по български език и литература в 11. клас и в 12. клас са ограничени, което не позволява да се постави по-голям акцент върху тази задача и да се обърне внимание на грешките, които допуска всеки един зрелостник. От друга страна, учениците отлагат упражнението във времето, което води до нежелано последствие – слаба подготовка. 
  • Често изучаването на втори или трети чужд език води до понижаване на нивото на българския език. В ежедневието си учениците използват предимно чуждици, което причинява затруднение в изразяването на родния български език.
  • Поради развитието на технологиите младите хора все повече спират да проявяват интерес към четенето на книги, а резултатът е невъзможност за правилно говорене и писане на български език. ИС не може да се напише, без да са прочетени произведенията от учебната програма по български език и литература за 11. клас и за 12. клас и без да се познават спецификите на авторовото творчество и социокултурния контекст, а есе не може да се създаде, ако един човек не притежава широкообхватна обща култура. Важно е учениците да имат достатъчно добър речников запас, тъй като най-често се допускат лексикални грешки поради неправилно използване на думите в даден контекст.
  • Създаването на аргументативен текст отнема много време (най-много и спрямо другите задачи на изпита), което причинява неудобство на учениците в деня на самия изпит. Трудно те биха могли да се впишат в 120 минути, ако не са се упражнявали предварително и нямат понятие какво да очакват.
  • Учениците определят за себе си предварително дали ще пишат есе, или съчинение, но в деня на изпита невинаги темите се харесват от тях, което означава, че трябва да се вземе бързо решение как да постъпят, за да постигнат най-висок резултат.
  • Понякога въпреки многото положени усилия напрежението изиграва голяма роля и учениците не успяват да се справят по най-добрия начин, по който биха могли.
  • Учениците не умеят да правят разлика между интерпретация и преразказване. Зрелостниците неволно започват да преразказват прочетените текстове, вместо да разсъждават по тях, да търсят скрития смисъл, символиката, да вникнат в дълбочина в значението на написаното. Аргументацията в съчинението трябва да бъде целенасочена и изчерпателна и да се позовава на художествения текст. Недопустимо е тя да бъде измествана от преразказване или перифразиране на цитатите. Цитирането служи като илюстрация на направените разсъждения и не бива да измества аналитичните наблюдения.
  • Учениците не познават критериите, по които трябва да пишат интерпретативно съчинение или есе.
  • Учениците не се водят по характерната за ИС или есе структура, а започват да пишат всичко, което знаят, без връзка между отделните изречения. Научаването на структурата ще улесни писането и ще забърза процеса на писане.

 

Съветите на EduHub за справяне с 41. задача от ДЗИ
  • Учениците трябва да напишат по едно съчинение за всяка творба, като е задължително да наблегнат на тези произведения, по които най-много ги затруднява да правят анализ. 
  • Учениците трябва да започнат сериозно своята подготовка от 11. клас, за да имат време да преминават постепенно през материала и той да улегне в съзнанието им. Ученето в последния момент предизвиква объркване, което би могло да доведе до сливане на информацията.
  • Учениците задължително трябва да прочетат всички творби преди матурата. Важно е да бъдат прочетени преди съответния час, в който се обсъжда творбата, за да се извлече максимална полза и да не се налага да се правят първи опити за разбиране на текста у дома.
  • Учениците трябва да не забравят, че език се учи цял живот и че е необходимо да доразвиват нивото си на говорене на български непрекъснато чрез четене.
  • Учениците трябва да пишат и от двата вида текст (ИС и есе), за да бъдат уверени при всяко възможно стечение на обстоятелствата.
  • Учениците винаги трябва да преглеждат предходни писмени изпитвания, за да не допускат едни и същи грешки в бъдеще.
  • Учениците трябва да упражняват паралелно езиковата си грамотност чрез четене и упражнения, което ще бъде полезно и за успешното преминаване през първите две части на матурата.
  • Учениците трябва да познават добре критериите за писане на интерпретативно съчинение или есе, за да могат да изготвят текста си спрямо тях и да получат максимален брой точки.
  • Учениците трябва да познават добре структурата на интерпретативното съчинение и на есето, да знаят какво трябва да бъде включено във всеки отделен компонент, за да се избегнат случайните разсъждения без логическа последователност.

При желание за помощ от наша страна, можете да се запишете на онлайн курсовете ни. При нас ще откриете всичко необходимо – примерни текстове, писане и проверка на индивидуален текст, съвети и насоки, полезна информация. Ако изпитвате трудности, имате въпроси и имате нужда от съдействие, можете да се запишете и за онлайн консултация. Следете и нашите социални мрежи, където публикуваме видеа по темата.

 

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от 📚💻 EduHub (@eduhub.bg)

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от 📚💻 EduHub (@eduhub.bg)

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от 📚💻 EduHub (@eduhub.bg)